Bank Wijzer: Wat Doen Ze Met Uw Geld?

20180801_105852_0001.png

Weet jij wat de bank met jouw geld doet?

We staan er vaak niet bij stil. Een bankrekening dient om ons loon op te storten, om onze rekeningen te betalen, wat geld opzij te zetten,…
Ik vermoed dat de meeste mensen geen idee hebben waarin hun zuurverdiende centen geïnvesteerd worden. Ik wist het ook niet. Had het me eigenlijk nog nooit afgevraagd. Tot ik een artikel las over een Frans protest bij de BNP Paribas bank, omdat deze volop investeert in fracking (lees hier meer over fracking en de gevaren).

En daar schrok ik wel van! Ik vind fracking persoonlijk een heel gevaarlijk iets, op globaal vlak. Ik wil daar dan ook niet aan bijdragen, op wat voor manier dan ook. Maar zeker financiëel niet!
Dus ging ik wat research doen. Daarbij kwam ik terecht op Bankwijzer, een Belgische website die u een overzicht heeft van hoe goed uw bank scoort op 8 verschillende maatschappelijke thema’s, namelijk:

  • klimaatverandering
  • natuur
  • mensenrechten
  • arbeidsrechten
  • wapens
  • belasting
  • bonussen

Toch wel belangrijke onderwerpen, lijkt mij. Iedereen kan er minstens 1 thema uitpikken waarvan ze overtuigd zijn dat hun geld daar niet mag naartoe gaan. Of heeft u er geen probleem mee dat het geld waarvoor u elke dag vroeg moet opstaan en laat thuiskomt in de handen komt van bedrijven die wapens leveren aan conflictgebieden? Dat kan natuurlijk.

Toch raad ik iedereen aan om eens na te gaan wat de bank met uw geld doet. Indien uw bank slecht scoort, bent u misschien niet direct bereid om de overstap te maken naar een bank met een schoner geweten, maar dan bent u tenminste op de hoogte waarvoor u (onrechtstreeks) werkt. Ik moet toegeven dat ik toch behoorlijk geschrokken was!

Nederlandse lezers kunnen trouwens terecht op https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/ – deze website toets de banken op een pakket dat nog veel uitgebreider is.

Wist jij dat banken investeren in kinderarbeid en wapens? Wat vind jij daar van?

 

Plaats een reactie