Hoeveel Kost Een Goed Leven?

img_8734

Some people feel like they are not living if they are not spending money”

Laat die eens even bezinken. Ik denk dat we wel allemaal iemand kennen die vind dat geld moet rollen. Die constant geld uitgeeft, en dan klaagt dat ze bepaalde rekeningen niet kunnen betalen. Iemand die geld opzij zet voor een dure vakantie en bij terugkomst op frietjes met eieren moet leven en zijn of haar belastingen dan niet kan betalen. Iemand die praat over een huisje kopen, maar dan elke dag uit gaat eten. Je snapt me wel.

Ik weet niet goed hoe het komt dat mensen overtuigd zijn dat ‘a good time’ of ‘a good life’ gepaard moet gaan met geld uitgeven. Met een materialistische weerspiegeling van hoe goed ze het wel niet hebben. Als je werkt om een (dure) lifestyle te onderhouden, moet je toch eens goed nagaan wat je echt mist in je leven. Materialistische dingen zijn vaak een poging tot het invullen van een emotioneel gat.

Ervaringen opdoen en herinneringen maken hoeven niet echt iets te kosten, vind ik persoonlijk. Natuurlijk is het leuk om af en toe es uit de bol te gaan. En dat mag dan wel eens iets kosten. Maar constant geld uitgeven aan ‘ervaringen en herinneringen’? Daar mis je volgens mij de boot wel mee. Want het wordt standaard. Het is niet speciaal meer. Ervaringen worden gewoontes.

En geef toe, zowat alles waar je geld aan uitgeeft, kan je ook goedkoper doen. Als je het echt wil. Er zijn altijd alternatieven die minder kosten. Of helemaal niks. En die zijn vaak nog veel leuker ook. In veel gevallen moet je er zelf een beetje meer moeite voor doen.

Zelf een picknick voorbereiden in plaats van voor de zoveelste keer in je vaste broodjeszaak snel een belegd broodje te scoren. Een filmavond houden thuis in plaats van nog maar es naar de bioscoop. Volksspelen maken voor in de tuin (upcycle er maar op los!) en vriendjes van de kinderen uitnodigen in plaats van een nieuw videospelletje aan te kopen. Ontbijt op bed maken voor elkaar en lekker snoezelen in plaats van een duur ontbijt elders te gaan nuttigen. Zelf een taart bakken in plaats van 3 keer zoveel geld uit te geven bij de bakker. Noem maar op.

Pas op, ik ben totaal niet tegen geld uitgeven voor deze dingen. Alleen vind ik dat het alleen niet nodig is om er vaak geld aan uit te geven, als het ook anders kan. Je word echt wel gelukkig van minder geld uitgeven. Door ervaring heb ik geleerd dat hoe lage je materialistische behoeftes, hoe hoger je persoonlijk geluk.

image

Alle gekheid op een stokje, het is ook een belangrijke verantwoordelijkheid – als ouders – dat je kinderen leren dat plezier geen geld hoeft te kosten. Creativiteit is zo veel leuker dan een kassa ticket.

Wat vinden jullie?

Dit is natuurlijk mijn PERSOONLIJKE mening. Ik beoordeel niemand, iedereen leeft zoals hij of zij wil. Alleen denk ik dat het geen kwaad kan hier eens bij stil te staan.

Geef een reactie

