Haal je voedselrekening naar beneden- Het eerste resultaat

image
Zoals iedereen weet is alle begin moeilijk. Vooral het bewust besparen op je voedselrekening.

Maar onder het motto ‘ een nieuw jaar, een nieuw begin’ heb ik dus heel braaf een maandmenu samengesteld. En vandaag was het ‘boodschappendag’.

De meeste boodschappen bestelde ik via Collect&Go (had ik al gezegd dat ik een hekel heb aan supermarkten?) en de rest heb ik vooral in de Aldi gehaald. Oh ja, en het merendeel van het vlees bij de slager.

Toen ik thuiskwam, was mijn eerste gedachte: “Wat een berg boodschappen!”

Alles in huis brengen, sorteren, opbergen, klaarmaken om in te vriezen, wassen, … Het heeft mij toch enkele uren bezig gehouden. Het financiele resultaat toon ik jullie zwart op wit aan het einde van dit artikel. Maar eerst even enkele dingetjes delen.

Ik had 12 paprikas aangekocht. Ja, 12. 4 pakjes van 3. Ik heb de helft hiervan in kleine blokjes gesneden, om in een saus te verwerken en de andere helft in reepjes, met het idee ze te gebruiken voor mijn gegrilde paprika salade. En hup, zo de vriezer in!

IMG02907-20130104-1249

Precies zomer in een zakje, toch? Ondertussen heb ik mijn hard fruit gewassen, met een scheut azijn en wat zout in het water.

 

Nadat ik de appels goed afgespoeld en afgedroogd had, bleek dat ik een zestal appels had die niet echt meer in de fruitmand pasten. Dus heb ik die in stukken gesneden, ook voor de vriezer. Ze worden nogal papperig als je ze ontdooit, maar dat is precies perfect voor in appelgebak.

 

Hetzelfde gedaan met de bananen. De rijpste in plakjes voor de vriezer. Ook deze zullen papperig zijn als ze ontdooit worden, dus weeral ideaal voor in gebak, zoals bananenbrood, muffins, pannekoeken, of om een boterham mee te beleggen.

IMG02909-20130104-1300

Ik heb nog geen zin gehad om de groenten zoals wortels en brocolli te blancheren om in te vriezen. En ik heb momenteel niet veel plaats meer in de vriezer. Ik zorg daar morgen wel voor, het is lekker fris in de berging, dus het kan geen kwaad om ze even te laten liggen.

IMG02912-20130104-1326

Maar ok, hier komt waar jullie zaten op te wachten. Het resultaat!

Eerst even recapituleren: Ik gaf in 2012 gemiddeld 524 eur per maand uit aan voedsel. Voor een gezin van 5. Dit bedrag wou ik naar 400 euro per maand brengen. Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik boodschappen doe voor een hele maand, en aangezien ik door mijn voorraadkast koken nog maar bitter weinig in huis had (de koelkast en diepvries waren letterlijk leeg en de voorraadschappen zo goed als) had ik sterk mijn twijfels of ik binnen de 400 euro kon blijven. Zoals ik al zei: alle begin is moeilijk.

Na alles verrekend en herrekend te hebben, kwam ik tot de verbluffende vaststelling dat ik slechts 381,1 euro uitgegeven heb!

Ja, ik heb het 4 keer opnieuw opgeteld. En ik heb alles wat ik moet hebben om een hele maand te koken!

Dat is maar liefst een kleine 19 euro minder dan mijn vooropgestelde doel. En een mind-blowing 143 euro minder dan het maandgemiddelde van 2012! Weet je hoe blij ik al de hele dag ben!?

Oh ja, misschien ook leuk om te weten, in het totaalbedrag van 381,1 euro zitten ook 16 flesjes Guinness en 4 flessen goeie Merlot inbegrepen. Voor t ventje.

De harde cijfers, dat is pas motiverend! Daarom zet ik ze lekker vet. Vallen ze nog meer op!

Wat zijn jullie tips en tricks om op boodschappen te besparen?

One Reply to “Haal je voedselrekening naar beneden- Het eerste resultaat”

Geef een reactie

