7 Dingen Die Ik Dagelijks Doe

image

Er zijn 7 dingen die ik dagelijks doe om het huishouden een beetje in de hand te houden. En met kleintjes in huis is het echt wel nodig!

1. Doe de afwas
De keuken is het hart van het huis. En een schoon hart is een goed hart. Ik heb niet echt een vast uur om af te wassen. Soms begin ik er ’s morgens aan nadat ik de kinderen naar school gebracht heb. Vaak ’s avonds, na het avondmaal. En soms doe ik het tijdens het koken. Dat is nog zo handig. Als je klaar bent, heb je geen grote stapel afwas die naar je staat te knipogen. Na de afwas afgedroogd te hebben en weggezet, veeg ik alle keukenoppervlaktes schoon.

2. Veeg de keukenvloer
Ik doe dit ’s avonds, voor ik naar bed ga. Het houdt de keuken proper en als het tijd is om te dweilen, moet ik me niet eerst door een hele berg kruimels en vuil werken.

3. Maak de bedden op
Een opgemaakt bed zorgt ervoor dat de hele kamer er netjes uitziet. Waardoor je minder de neiging hebt om andere dingen te laten rondslingeren. Ik maak mijn bed op van zodra ik opsta. En mijn dochters doen hetzelfde. Kinderen die in een eenpersoonsbed kunnen slapen, kunnen leren hun bed opmaken.

4. Ruim rommel op
De regel die ik mezelf opgedragen heb: verlaat nooit een kamer zonder iets in je handen. Het is eerst even wennen en je moet af en toe eens op je stappen terugkomen, maar je zal zien hoe simpel het is om je huis opgeruimd te houden. Vooraleer je een kamer verlaat, kijk rond of er iets ligt dat daar niet hoort, of er dingen op de grond rondslingeren, papiertjes en prulletjes die mogen weggegooid worden. Je hoeft niet de hele kamer op te ruimen. Ik heb het opgebouwd. Uit elke kamer nam ik 1 ding mee. Daarna nam ik er 2 mee, dan 3, enzovoort. Nu loop ik soms met mijn handen vol een kamer uit en onderweg belandt alles weer op de gepaste plaats. Eenmaal je dit gewend bent te doen, heb je bijna nog zelden rommel in je huis. En je kinderen kunnen hetzelfde doen.

5. Veeg gemorste producten direct weg
Ik moet zeggen dat ik tegen deze regel nog steeds zondig. Soms moet het snel gaan. Maak ik een flesje voor een hongerige baby, giet ik ernaast. Maar eerst de baby voeden. En natuurlijk, als ik terugkom, is het vaak al opgedroogd (want ondertussen ben ik het al vergeten) en dan heb ik nog meer werk om het op te ruimen. Maar als ik er wel aan denk, dan veeg ik het direct op en lijkt het alsof er niets gebeurd is.

6. Sorteer de post
Neem even de tijd om door je post te gaan. Doe alles open, lees en sorteer. Rekeningen kunnen onmiddellijk betaald worden of in het opbergbakje, enveloppes en reclamebladen waar je niks mee doet, vliegen direct in de doos met oud papier, en de rest sorteer je ook. Zo ben je zeker dat er niks verloren gaat, zich opstapelt, verkeerd terecht komt en vergeten wordt.

7. Maak de toiletten schoon
Vooral met kinderen is dit een hele belangrijke. Hoe vaak houden ze zich niet vast aan het toilet, of plassen op of naast het toilet? Dan met de handjes in de mond, aan de muur, een klink vastpakken en de rest kan je je wel voorstellen. Je kan hiervoor best een vast tijdstip nemen. Ik doe dit net voor het naar bed gaan, kwestie van de dag proper af te sluiten. Ik houdt goedkope natte schoonmaakdoekjes of droogkastdoekjes bij mijn toilet. Eerst met de borstel de pot vanbinnen schoonmaken en dan met een doekje de buitenkant, de wc bril en de vloer rond de wc pot. Het duurt maar 2 min. en ik hoef me geen zorgen te maken over alle vieze kriebelbeesten op handen en deuren.

Het zijn maar zeven kleine dingetjes, die na een beetje oefenen een automatisme worden. Zeven handelingen die voor een opgeruimd gevoel zorgen.

Geef een reactie

