Serie Verhuizen: De Belangrijkste Stap!

img_8636

Het is bijna niet te geloven, maar we gaan het echt nog een keer doen. We pakken alles in, gooien het in een truck en pakken het weer uit in ons nieuwe huis. Zo van ‘vierde keer, goeie keer’. Hoop ik.

Verhuizen zal nooit een routine worden, maar ik heb uit de laatste 3 verhuissessies wel wat dingen geleerd. En terwijl ik me voorbereid, deel ik mijn ervaringen met jullie.

De belangrijkste stap bij het verhuizen is heel simpel:

VOORBEREIDING

Zoals bij zoveel dingen, is een goede voorbereiding twee-derden van het werk. De belangrijkste stap is de voorbereiding op de voorbereiding. Ik heb het niet over verhuisdozen inzamelen, rommel weggooien, ritjes naar het containerpark, adressen verzamelen,…

Ik heb het over…rara… een lijst maken! Ja, mijn excuses aan de lijstjes-haters onder ons, maar deze is echt handig.

Neem een pen en papier en begin in 1 kamer van het huis. Noteer alles, maar dan ook alles wat moet gedaan worden in deze kamer als je verhuisd. Moeten er dingen gerepareerd of vervangen worden? Moeten de muren herschilderd worden? Lampen vervangen? Zijn er hardnekkige vlekken waar je een oplossing moet voor zoeken?

Denk heel goed na (neem er desnoods de plaatsbeschrijving bij). Schrijf ook op wat moet gepoetst worden. Het klinkt misschien stom, maar in de drukte van het verhuizen worden soms dingen over het hoofd gezien. Dus ramen lappen, vloer dweilen, gordijnen goed hangen, deuren afwassen, … Gooi het er allemaal bij. Noteer hierbij die hardnekkige vlekken echt apart (verf, nagellak, balpen op de muur,…). Die hebben namelijk vaak een speciale behandeling nodig. En dit zijn klusjes die je vaak tussendoor eens kan doen.

Ga zo het hele huis door (vergeet zolder, kelder, garage en tuinhuisje niet) en schrijf alles per kamer systematisch op. Voila, nu heb je een volledig overzicht van wat je moet doen vooraleer je de huissleutels overhandigd aan de huisbaas of de kopers.

Hoe bereiden jullie zich voor op het leegmaken van het huis? Handige tips zijn altijd welkom.

Serie Verhuizen: De 3 Maanden Truc

2 gedachtes over “Serie Verhuizen: De Belangrijkste Stap!

Geef een reactie

