Gastartikel: Ja, Ik Cup!

image

Ik cup nu een zestal maand en wil niet meer terug!

Ik zie jullie al kijken: Huh? Cup? Bedoel je niet kubb? Nee, het is geen spel; het is (bloed)serieus. Het zit zo:

Elke vrouw ziet op tegen die maandelijkse periode. Hoe je het ook noemt, it sucks!

Ik gebruikte, zoals het grootste deel van de vrouwen, altijd maandverband. Met alle gevolgen vandien! Door een contactallergie met lijmen lag ik daaronder dus helemaal open, en ook tampons waren een no-go, want dat verplaatste enkel het probleem.

Maar zowiezo vind ik niets comfortabel aan een maandverband of tampon. Dus ging ik op zoek naar een oplossing.

Wasbaar maandverband was een optie, maar dat zag ik niet echt zitten. Vooral dat wassen. En die dingen verschuiven toch ook, lijkt mij? Dus verder zoeken dan maar. Lang leve Google. En toen kwam ik de menstruatiecup tegen.

Ik keek ook eerst maar vreemd op. Maar het ongemak die ik had door de allergie trok me over de streep om het toch eens te testen. En voor de kostprijs moet je het niet laten. De prijs variƫert tussen 14 en 30 euro. Dus bestelde ik er eentje.

Ik koos voor de meluna. Deze werd per post verstuurd in een discrete verpakking en toen ik de cup ontving, keek ik eigenlijk uit naar die tijd van de maand (stel je voor! Haha).

De eerste maal inbrengen is – nu ja, hoe zal ik het zeggen – prutswerk. Maar uiteindelijk viel het heel goed mee. Je plooit het op en laat het zo naar binnen glijden, daar klapt het open (wat je niet voelt trouwens). Er ontstaat een vacuum en het cupje vangt het bloed op.

Eerlijk gezegd zat ik die eerste dag letterlijk elk half uur op het toilet. Puur om te checken of ik echt lekvrij was. En ja hoor, geen enkel lekje!

Het legen is ook even oefenen, maar stel je geen mega-bloederige taferelen voor. Door het steeltje vind je gemakkelijk waar hij zit. Dan knijp je net erboven in de cup, waardoor het vacuum lost en dan trek je die eruit (voel je nauwelijks als je het goed doet). Je kiept hem uit in de wc en dan heb je opties: als er een kraantje aanwezig is, spoel je het gewoon uit. Is die er niet, kan je kiezen voor wc papier, vochtige doekjes of een flesje water. Dus gewoon de cup spoelen, je even afvegen en terug inbrengen.

Ik maak standaard een heupbeweging als ik rechtsta dan weet ik direct of hij goed zit. Ik doe dit om de 4 uur ongeveer, maar het is absoluut niet nodig want dan zit hij zeker niet vol. Ook ’s nachts hou ik hem zonder problemen in.

En hoe voelt het? Wel, je voelt het niet! Je moet wel de juiste kiezen voor jou, maar wat speurwerk helpt je daarbij. De Groene Vrouw helpt je al een heel stuk op weg. En voor meer ‘technische’ uitleg, kan je hier terecht.

Sporten , zwemmen, springen, lopen,… maar ook de simpele dingen zoals douchen of een bad nemen worden weer een makkie.

Groetjes,
Melanie

Geef een reactie

